تبلیغات
ترجمه ای از قرآن






نویسنده: گل مریم
تاریخ: پنجشنبه 14 آذر 1392-21:11





نویسنده: گل مریم
تاریخ: دوشنبه 12 فروردین 1392-00:38


بسم الله الرحمن الرحیم

نطق

نطق و منطق بمعنى سخن گفتن است

در قاموس گوید: «نطق ینطق نطقا و منطقا و نطوقا» یعنى تكلّم كرد با صوت و حروفیكه معانى با آنها فهمیده میشود. در مجمع ذیل عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ نمل: 16. از اهل عربیّت نقل كرده كه نطق در غیر بنى آدم بكار نرود و در غیر انسان صوت گویند.


راغب نیز آنرا مسلّم دانسته و گوید:

در غیر انسان بالتبع گفته شود.

ولى مجمع از مبرّد نقل میكند:

هر كه از خود چیزى را بیان كند ناطق و متكلّم خوانده میشود

رؤبه چنین گوید:

لو أنّنى أعطیت علم الحكل علم سلیمان كلام النمل حكل آنست كه صدایش شنیده نشود یعنى ایكاش علم حكل بمن داده میشد مانند علم سلیمان بكلام نمل.

ناگفته نماند قرآن كریم آنرا در انسان، پرندگان، كتاب و هر شى‏ء

بكار برده است.

"ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى‏. وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى"‏ نجم:2 و 3.

رفیق شما گمراه و منحرف نشده و از روى هواى نفس سخن نمیگوید.

ابراهیم علیه السلام خطاب به بتها فرمود:

"ما لَكُمْ لا تَنْطِقُونَ" صافات: 92.

چه شده سخن نمیگوئید؟

معلوم نیست آنهمه بصورت انسان بوده باشند مناسب است [ذیلا چند آیه را بررسى كنیم:]

1- "وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ وَ قالَ یا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینا مِنْ كُلِّ شَیْ‏ءٍ" نمل: 16. سلیمان از داود ارث برد و گفت: اى مردم تكلّم پرندگان بما تعلیم شده و هر آنچه (لازم بود) بما داده شده است آیه صریح است در اینكه پرندگان سخن میگویند و ما فى الضمیر خویش را با صداهائیكه در میاورند بیان میدارند، امروز این مطلب بر همه روشن شده آواز مرغان صداى حیوانات همه سخن گفتن و تكلّم آنهاست ولى ما از آنها سر در نمیاوریم. مرغ با جوجه ‏اش و حیوانات با بچه‏ هاشان و غیر بچه ‏هاشان سخن میگویند.

قرآن مبین طرح مسئله كرده تا مردم بدان پى ببرند، دانشمندان در این باره كتاب‏ها نوشته و زحمتها كشیده ‏اند حتى در سخن گفتن مورچگان بوسیله شاخكها و زنبور عسل با رقص و غیر آنها.

2- "هذا كِتابُنا یَنْطِقُ عَلَیْكُمْ بِالْحَقِّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" جاثیه:29.

"وَ لَدَیْنا كِتابٌ یَنْطِقُ بِالْحَقِّ" مؤمنون: 62.

آیات راجع بكتاب اعمال است كه با انسان سخن خواهند گفت: نطق و استنساخ میرساند كه ضبط اعمال انسان بصورت ضبط صوت و فیلم سینما و بالاتر از آنست.


تكامل عجیب

3- "حَتَّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما كانُوا یَعْمَلُونَ. وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ كُلَّ شَیْ‏ءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ..."

فصلت: 21 و 22.

در این دو آیه تصریح شده كه گوشها و چشمها و پوستها روز قیامت بر اعمال آدمى گواهى دهند، ممكن است بگوئیم مراد از شهادت، شهادت طبعى است مثل ضخیم شدن پوست دست كارگر ولى آیه بعدى میگوید: بپوستهاى خود (پرخاش كرده) گویند: چرا بر علیه ما گواهى دادید؟! معلوم میشود كه پوست با شعور بوده و سخن انسان را خواهد شنید، آنوقت جواب پوستها عجیب است كه خواهند گفت: "أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنْطَقَ كُلَّ شَیْ‏ءٍ "

خدائیكه هر چیز را بسخن در آورده ما را بسخن و تكلّم در آورد.

از این روشن میشود كه در قیامت تكامل بحدّى خواهد رسید كه همه چیز زنده و همه چیز ناطق و همه چیز با شعور خواهد بود و انسان با دست و پاى خود سخن گفته و جواب خواهد شنید.

در لفظ «جهنّم» راجع باین مطلب توضیحى داده شده است نظیر این آیه است آیه:

"الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى‏ أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا یَكْسِبُونَ" یس: 65.

مشروح تكامل عجیب در كلمه «قیامت» دیده شود.

بجان خودم قسم: اگر یك متفكر بى‏ غرض در اینگونه آیات فكر كند و بداند كه این كلمات در موقعى طلوع كرده كه در محیط تاریك عربستان جهل و نادانى بر همه چیز حكومت میكرد، شكّ نخواهد داشت در اینكه این سخنان از مبدء لا یزال سرچشمه گرفته نه از بشر.



قاموس قرآن سید علی اکبر قرشی ج 7







نوع مطلب: لغات قرآن کریم