تبلیغات
ترجمه ای از قرآن






نویسنده: گل مریم
تاریخ: پنجشنبه 14 آذر 1392-21:11





نویسنده: گل مریم
تاریخ: چهارشنبه 2 اسفند 1391-16:32

بسم الله الرحمن الرحیم

غفر

پوشاندن و مستور كردن.

در مجمع ذیل آیه 58 بقره فرموده:

غفر بمعنى پوشاندن است

گویند:


«غفر اللّه له غفرانا» یعنى خدا گناهان او را مستور (و عفو) كرد. در قاموس گفته: «غفره یغفره: ستره» در اقرب الموارد نیز همانطور است در اقرب و مفردات نقل شده: «اصبغ ثوبك بالسواد فانّه اغفر لوسخه» یعنى لباست را رنگ سیاه بزن كه چركش را بهتر مستور میكند.

همچنین است قول ابن اثیر در نهایه.

على هذا غفران گناه مستور و نا پدید كردن آنست.

"فَغَفَرْنا لَهُ ذلِكَ ..."ص: 25.

آنرا بر او عفو كردیم

"فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ" بقره:284.

بنا بر آنكه گذشت مفعول «غفر» در این موارد «ذنوب» است و لام در «لمن» مفید نفع است یعنى:

گناهان را بنفع كسیكه میخواهد میامرزد و آنكه را خواهد عذاب كند.

«غفر» گاهى بگذشت ظاهرى نیز اطلاق میشود هر چند در باطن گذشت و ستر نیست. مثل:

"قُلْ لِلَّذِینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذِینَ لا یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْماً بِما كانُوا یَكْسِبُونَ" جاثیه: 14.

در المیزان آمده: مؤمنان چون استهزا كنندگان برسول خدا را میدیدند آنها را بایمان و ترك اهانت دعوت میكردند با آنكه كفّار دیگر قابل علاج نبودند لذا آنحضرت مأمور شد كه بفرماید: اینها را نادیده بگیرید تا خدا در مقابل عمل سزایشان دهد.

در آیه "وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ" شورى: 37. ظاهرا مراد بخشیدن گناه دیگران است

ایضا:

"وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ" شورى: 43.



قاموس قرآن ج5





نوع مطلب: لغات قرآن کریم